El pas de l’esdeveniment +ART a les escoles per la Nau Bostik de Barcelona va culminar els dies 1 i 2 d’abril de 2022 amb les Jornades +ART.

Les ponències de les Jornades +ART van girar al voltant del valor d’introduir els diferents llenguatges artístics a les aules, amb ponències d’experts d’institucions referents en l’àmbit cultural i educatiu, com el Teatre del Liceu, el MACBA o la Universitat de Girona, entre d’altres.

Recupereu a continuació els vídeos de les ponències i les idees que s’hi van transmetre!

Entrada gratuïta. Aforament limitat 

PROGRAMA I PONÈNCIES DE LES JORNADES +ART 2022

Divendres 1 d’abril de 2022

16h - 16.30h

Inauguració de les Jornades +ART

16.30h - 17.30h

Ponència: “Art contemporani i escola. Un viatge d’anada i tornada”

A càrrec de Tonina Cerdà Ripoll, responsable de Programes Públics i Educació del Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA). Llicenciada en Geografia i Història, amb l’especialitat d’Història de l’Art, és també membre del Consell de Coordinació Pedagògica de l’Institut Municipal d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona des de 1998.

Activar una imaginació pedagògica alliberadora trencant les lògiques tradicionals en relació amb qui en sap i qui no en sap, qui aprèn i qui ha d’ensenyar, és un dels grans reptes del projecte educatiu del MACBA i, per tant, de com entenem l’educació a partir de l’art contemporani. “Postdata. Correspondències d’artista” a l’escola és un projecte d’art a les escoles que aposta per afavorir una experiència singular amb l’art fora del museu, introduir l’art contemporani a l’aula sense domesticar-lo i dislocar la lògica escolar a partir de l’expectativa, l’estranyament, la disrupció i la complicitat entre alumnat i mestre.

17.30h - 18.30h

Ponència: “Art i música. Experiències artístiques, oportunitats educatives”

A càrrec d’Antoni Pallès i Jordina Oriols. Antoni Pallès és director dels departaments Musical, Educatiu i Projecte Social del Gran Teatre del Liceu. Llicenciat en Filologia i amb formació musical al voltant del cant, va participar en la creació de la Jove Orquestra Nacional de Catalunya. Jordina Oriols és responsable del servei educatiu Liceu Aprèn del Gran Teatre del Liceu. Diplomada en Magisteri amb l’especialitat de música, ha estat vinculada també al servei educatiu de L’Auditori de Barcelona, el Museu de la Música i el Museu Nacional d’Art de Catalunya.

Entendre el Liceu com a centre d’art i no només com a casa d’òpera és un dels reptes del projecte artístic que ara mateix marca el rumb del nostre teatre. Com a equipament cultural, també ens plantegem importants reptes en l’àmbit educatiu que es concreten en una programació artística adreçada a infants i joves (El petit Liceu) i en el programa educatiu LiceuAprèn. Des del convenciment que, a través de la música i l’art, podem arribar al més profund de les persones i fer que el món pugui ser una mica millor, en els nostres espectacles busquem que els infants connectin amb l’art i amb la bellesa, busquem l’emoció i l’impacte, però també el coneixement i la reflexió. Al llarg de la ponència, reflexionarem sobre qüestions com: Quin hauria de ser el paper de la música a l’escola més enllà de l’especialista de música? Quins aspectes de l’educació musical podrien esdevenir estructurals en un centre amb inquietuds artístiques? De quina manera el fet artístic pot ser generador de projectes globalitzadors? Com podem convertir una experiència artística puntual (un espectacle, un concert, una exposició…) en una oportunitat educativa?

18.30h - 19h Pausa
19h - 20h

Ponència: “El somni d’Ada Lovelace. Mirades sobre art, tecnologia i educació”

A càrrec d’Eduard Muntaner Perich (www.eduard.cat),  enginyer informàtic, cooperant i educador. Treballa a la Universitat de Girona, dins del grup UdiGitalEdu i la Càtedra TEKHNÉ. Hi desenvolupa projectes d’educació per a infants i joves de col·lectius vulnerables, centrant-se a dissenyar experiències d’aprenentatge al voltant de la computació creativa i l’educació maker. També és professor de tecnologia als graus de Mestre/a de la Facultat d’Educació i Psicologia de la Universitat de Girona.

Com podem dissenyar experiències d’aprenentatge on l’art i la tecnologia es donin la mà? En aquesta xerrada explorarem enfocaments educatius que veuen la tecnologia com un mitjà que ens dona veu, i que ens permet expressar-nos de forma creativa. Coneixerem la teoria, però sobretot veurem exemples pràctics d’activitats multidisciplinàries on les fronteres entre tecnologia i art es difuminen. També viatjarem enrere en el temps per saber quin era el somni d’Ada Lovelace, la primera programadora de la història.

20h - 20.10h

Cloenda del primer dia

Dissabte 2 d’abril de 2022

9h - 10h

Ponència: “El procés creatiu de transformar el món”

A càrrec de Siro López, artista i formador, autor del treball INFÀNCIA DONA VELLESA que s’exposa en el marc del projecte +ART a les escoles. Especialista en creativitat i en espais educatius. Professor en el departament d’Educació de la Universidad de Comillas i a la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED).

La transformació social, educativa i personal passa des d’un procés lent, reflexiu i crític no sempre reconegut. L’art, en totes les seves dimensions, és una eina de profunditat. Ens necessitem per contribuir a un món alimentat de justícia, bellesa i tendresa.

10h - 11h

Ponència: “Potències pedagògiques de la creació cinematogràfica i fotogràfica: Cinema en curs i Fotografia en curs”

A càrrec de Pilar Armengol, professora coordinadora d’audiovisuals de l’Institut Escola Trinitat Nova (IETN) i Núria Salvatella, mestra de l’Escola de Bordils (Bordils, Girona).

Al llarg dels anys, “Cinema en curs” i “Fotografia en curs” han donat forma a un mode de transmissió que connecta estretament la descoberta aprofundida del cinema i la fotografia com a arts amb el desenvolupament de les seves potències pedagògiques: vinculació amb l’entorn, reflexió sobre les emocions pròpies i d’altres, treball cooperatiu, capacitat d’atenció, etc. Docents que formen part de l’equip de “Cinema en curs” explicaran què aporta el projecte al seu centre educatiu.

11h - 11.30h Pausa
11.30h - 12.30h

Ponència: “L’art per aprendre. Com introduir una mirada artística en els processos d’aprenentatge”

A càrrec de Dimas Fàbregas, mestre especialista d’educació artística i un dels creadors de @3Art_Educa. Director de l’escola La Immaculada de Vilassar de Dalt. Membre de l’Equip ICEAmb Sense. Art i Escola” de la Universitat Autònoma de Barcelona i membre de l’Equip de Formadors d’Aliances MAGNET de la Fundació Jaume Bofill.

En els processos de transformació educativa és important reflexionar sobre quin ha de ser el paper dels llenguatges artístics en les experiències d’aprenentatge globalitzat. L’art pot esdevenir una eina transversal que convidi el nostre alumnat a fer-se preguntes, a experimentar, a descobrir… en definitiva, a aprendre.

12.30h - 13.30h

Ponència: “De l’aula a escena”

A càrrec de Maria Voronkova i Sandra Sas, impulsores del projecte De l’aula a escena, que porta les idees, les inquietuds i els pensaments de l’alumnat a l’escenari. Maria Voronkonva és directora d’escena, actriu i pedagoga teatral; amb una llarga trajectòria com a actriu i directora de teatre tant a Catalunya com a la resta de l’Estat, està especialitzada en direcció d’òpera i en creació col·lectiva, improvisació i expressió corporal. Sandra Sas és actriu i docent, llicenciada en Filosofia; forma part de la productora Transeduca i membre del grup d’improvisació teatral Improderades.

La creació col·lectiva va obrir-se pas als anys 60 amb l’objectiu de visibilitzar situacions d’injustícia. Un grup d’alumnes acompanyats per una actriu originaran una peça teatral de creació col·lectiva a través d’exercicis teatrals on podràn expressar la seva opinió sobre diferents problemàtiques. Voleu veure com d’interessant pot ser el teatre a les aules? Acompanyeu-nos!

13.30h - 14.00h

CLOENDA de les Jornades

Entrada gratuïta. Aforament limitat